Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Overijssel

Begroting 2018

Publicatiedatum: 14-09-2017

  • Home
    • Overzicht
    • 1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    • 2. Milieu en energie
    • 3. Vitaal platteland
    • 4. Mobiliteit
    • 5. Regionale economie
    • 6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    • 7. Kwaliteit openbaar bestuur
    • 8. Gebiedsontwikkelingen
    • 9. Sociale kwaliteit
    • 10. Bedrijfsvoering
    • Overzicht
    • Provinciale heffingen
    • Weerstandsvermogen
    • Kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Overzicht
    • Budgettair perspectief
    • Meerjarig overzicht van baten en lasten
    • Overzicht incidenteel / structureel
    • Balans
    • Reserves, voorzieningen, doeluitkeringen
    • Personeelsgebonden lasten
    • Overzicht
    • Provinciale Staten
    • Dagelijks bestuur
    • Ambtelijke organisatie
    • Overzicht
    • Bijlage Kwaliteit van Overijssel
    • Bijlage Meerjarenuitvoeringsprogramma provinciale wegen
    • Bijlage Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken
    • Bijlage Conversietabel Begroting 2018 vs Begroting 2017
    • Bijlage Conversietabel kengetallen en indicatoren
    • Technisch bijlagenboek
  • Doelenboom

    1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

    Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.

    Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen
    1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving 1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijke kwaliteit 1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt 1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa 1.1.5 Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening 1.1.6 Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte 1.1.7 Implementatie Omgevingswet
    Behouden leefkwaliteit van het platteland
    1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied
    Versterken van stedelijke netwerken
    1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken 1.3.2 Stadsbeweging
    Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast
    1.4.1 Waterveiligheid 1.4.2 Deltaprogramma 1.4.3 IJssel-Vechtdelta 1.4.4 Wateroverlast 1.4.5 Klimaatadaptatie
    Schoon en voldoende water
    1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland 1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater 1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater 1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water
    2. Milieu en energie

    Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:

    a. Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.

    b. Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.

    Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023
    2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel 2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
    Borgen van basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid
    2.2.1 Kaderstelling uitvoering bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving 2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving 2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen 2.2.4 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
    Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem
    2.3.1 Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020 2.3.2 Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties 2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties 2.3.4 Sanering Olasfaterrein
    Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport
    2.4.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken 2.4.3 Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)
    Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu
    2.5.1 Uitvoeren Programma Duurzaamheid 2.5.2 Stimuleren duurzame ontwikkeling
    Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid
    2.6.1 Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beïnvloeding (landelijk en Europees) 2.6.2 Monitoring en evaluatie
    3. Vitaal platteland

    Om de bijdragen van natuur, landschap en landbouw aan de welvaart en het welzijn te behouden, streven wij naar een aantrekkelijk landelijk gebied met een goede verhouding tussen economie en natuur.

    Relatie met de ambities van andere beleidsterreinen:

    Gezonde natuur en een gevarieerd landschap zijn niet alleen belangrijk voor de bescherming van planten en dieren, maar ook voor de provinciale waterhuishouding, een goed woon- en vestigingsklimaat en voor recreatie en toerisme. Daarnaast zijn natuur en landschap, net als bijvoorbeeld infrastructuur en water, belangrijke dragers van de indeling van de ruimte.

    Met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) zorgen wij, door het verminderen van de uitstoot van stikstof, voor een goede balans tussen economische ontwikkeling voor (agrarische) bedrijven, infrastructuur en natuur. Een toekomstbestendige landbouw en behoud en ontwikkeling van natuur dragen zowel bij aan de vitaliteit en het beheer van het landelijk gebied, als aan inkomen en werkgelegenheid voor bedrijven in de keten van boer tot verwerkende industrie, recreatie en natuurbeheer.

    Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer
    3.1.1 Kaderstelling en uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 3.1.2 Robuuste condities voor planten en dieren 3.1.3 Beheer natuurterreinen 3.1.4 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied 3.1.5 Beheer landschap
    Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten
    3.2.1 Actualisatie beheerplannen Natura2000 3.2.2 Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof 3.2.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
    Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving
    3.3.2 Nationale parken 3.3.3 Programma Twickel 3.3.5 Versterken samenhang natuur en economie 3.3.6 Versterken samenhang natuur en samenleving 3.3.7 Stimuleren natuur inclusief denken en werken 3.3.8 Faunabeheer
    Verduurzaming agrofood ketens
    3.4.4 Innovatie en duurzame productie in de Agro & Food keten 3.4.5 Agro & Food beleid 3.4.6 Verbetering van de verkaveling van de landbouw 3.4.7 Milieu-innovatie in de landbouw
    Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied
    3.5.2 Doorontwikkeling natuurbeleid 3.5.4 Europees natuurbeleid 3.5.6 Monitoren en evaluatie 3.5.7 Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk 'Samen werkt beter'
    4. Mobiliteit

    Het hoofddoel van mobiliteitsbeleid is het realiseren van een goede bereikbaarheid van economische kerngebieden voor zowel personenverkeer als goederenvervoer. Daarbij komt de focus nadrukkelijker te liggen op verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit.

    Integrale mobiliteitsaanpak Overijssel
    4.1.1 Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave 4.1.3 Integraal Mobiliteitsbeleid 4.1.4 Intensivering samenwerking regionale mobiliteit 4.1.5 Subsidieregeling Mobiliteit
    Koers Openbaar Vervoer - Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoerssysteem door een passende mobiliteitsmix
    4.2.1 Herijking openbaar vervoer 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi 4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer 4.2.5 Spoor Vechtdallijnen 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen
    Koers Fiets - Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets
    4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
    Koers Goederen - Stimuleren van duurzaam goederenvervoer
    4.4.1 Strategische Logistieke Alliantie in Overijssel 4.4.2 Goederenvervoer over Water 4.4.4 Monitoren goederenvervoer over spoor
    Beleidsimpuls Verkeersveiligheid - Een vernieuwde integrale aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen
    4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 4.5.3 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
    Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra
    4.6.1 A1 4.6.2 N18 4.6.3 N34 4.6.4 N35 4.6.5 N50 4.6.6 N307 4.6.7 Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48) 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen) 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten 4.6.11 Verbeteren doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement
    Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur
    4.7.1 Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur
    Beleidsimpuls Beter Benutten - Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten
    4.8.1 Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering 4.8.2 Slimme Mobiliteit
    5. Regionale economie

    Behoud en groei van de werkgelegenheid in Overijssel.

    Wij werken aan een concurrerende economie met meer werkgelegenheid. Drie pijlers vormen het fundament van deze ambitie: (1) een aantrekkelijk vestigingsklimaat, (2) de aansluiting tussen arbeidsmarkt en onderwijs, en (3) een concurrerend bedrijfsleven. Het beleid staat niet op zichzelf; er is sprake van raakvlakken met de opgaven energie, duurzaamheid en mobiliteit (ontsluiting van de economische kerngebieden). Daarnaast bestaan er afhankelijkheden met publieke en private partners binnen Overijssel alsook met Gelderland, het Rijk en Europa.

    Ondernemers vestigen in Overijssel
    5.1.1 Werklocaties: basis op orde 5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties 5.1.4 Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied
    Iedereen in Overijssel doet mee
    5.2.1 Kiezen, leren en werken in de techniek 5.2.2 (Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit 5.2.3 Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
    Overijssel investeert in innovatie
    5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur 5.3.2 Van idee naar marktintroductie 5.3.3 Regionale concurrentiekracht 5.3.4 Risicofinanciering
    Overijssel onderneemt (internationaal)
    5.4.1 Versterken ondernemerschap in Overijssel 5.4.2 Internationaliseren 5.4.3 Acquisitie
    Overijssel gastvrij
    5.5.1 Gastvrij Overijssel 2016 - 2019 5.5.2 Festivals en evenementen
    6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg

    Een toekomstbestendig en levendig cultureel klimaat, dat Overijssel aantrekkelijk maakt, waarin de culturele identiteit wordt ontwikkeld en behouden, waarin iedereen meedoet, waarin ruimte is voor ontwikkeling en experiment en waarin cultuur een verbindingsfactor van betekenis is.

    Behouden, duurzaam ontwikkelen en beleefbaar maken van cultureel erfgoed inclusief beeldbepalende gebouwen en objecten (niet zijnde monumenten)
    6.1.1 Archeologische vondsten: bewaren, delen en vertellen 6.1.2 Samen werken aan toekomstbestendig erfgoed 6.1.3 Het verhaal van Overijssel vertellen
    In stand houden en versterken van een duurzame culturele infrastructuur en van toekomstbestendig cultureel aanbod van hoge kwaliteit
    6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod 6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
    Vergroten van de toegankelijkheid van cultuureducatie, ontwikkelen van een toekomstbestendig aanbod voor cultuurparticipatie en investeren in talentontwikkeling
    6.3.1 Cultuur is jong geleerd 6.3.2 Meedoen is de kunst 6.3.3 Talent heeft de toekomst
    Toekomstbestendig maken van het Overijssels bibliotheeknetwerk met sterke, in de samenleving verankerde, bibliotheken
    6.4.1 Bibliotheek: een leven lang lezen Þn leren
    7. Kwaliteit openbaar bestuur

    Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.

    Een goed openbaar bestuur in Overijssel
    7.1.1 Bestuurlijke inrichting 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht 7.1.3 Financieel toezicht 7.1.4 Archieftoezicht 7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
    Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving
    7.2.1 Participatie van inwoners en partners 7.2.2 Experimenten bestuursstijl 7.2.3 Kennisontwikkeling en -deling 7.2.4 Trendbureau Overijssel
    Versterking kwaliteit eigen bestuur
    7.3.1 Samenwerking 7.3.2 Relatiebeheer en lobby 7.3.3 Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling 7.3.4 Uitvoering passend communicatiebeleid 7.3.5 Bestuursadvisering 7.3.6 Bezwaar en beroep 7.3.7 PS / GS / Griffie
    8. Gebiedsontwikkelingen

    Gebiedsontwikkelingen vormen een instrument om complexe kerntaak overstijgende opgaven te kunnen realiseren. Wij hebben in elke van deze gebiedsontwikkelingen bij uitstek de rol om belangen in hun samenbundeling tot gelding te doen komen. Door de koppeling van belangen ontstaan de zogenaamde meekoppelkansen: het resultaat is meer dan de som der delen.

    Gebiedsontwikkelingen
    8.1.1 Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, fase 1 8.1.2 Ontwikkelopgave Natura 2000 8.1.3 Noordoost-Twente 8.1.4 Ruimte voor de Vecht 8.1.5 TecBase Twente 8.1.6 IJsseldelta, fase 2
    Grondbeleid
    8.2.1 Grondzaken
    9. Sociale kwaliteit

    Overijssel is een samenleving met ruimte voor lokaal initiatief, met inwoners die zich inzetten voor hun eigen woon- werk- en leefomgeving. Noaberschap is de drijfveer.

    Samen maken we Overijssel
    9.1.3 Overijssels noaberschap 9.1.4 Zelfstandig leven 9.1.5 Gezond bewegen 9.1.6 Delen en leren
    10. Bedrijfsvoering

    Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.

    Sturing, beheersing en verantwoording
    10.1.1 Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.2 Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie 10.1.3 Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.4 Uitvoeren concerncontrol
    De digitale provincie
    10.2.1 Digitaal zaken doen 10.2.2 Digitale samenwerking 10.2.3 Duurzaam toegankelijke informatie
    Juridische kwaliteit
    10.3.1 Vergroten realiserend vermogen 10.3.2 Verminderen juridische risico's 10.3.3 Versterken legitimatie van provinciaal bestuur
    Flexibele organisatie
    10.4.1 Inzetbaarheid van medewerkers 10.4.2 Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen
    Overhead
  • Leeswijzer

    Welkom bij de Begroting 2018!
    Gedeputeerde Staten presenteren met de Begroting 2018 de plannen en bijbehorende investeringen voor het jaar 2018. Om u wegwijs te maken op de website van de Begroting 2018, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Deze leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'i' in de lichtgrijze menubalk.

    Nieuw: flexibiliteit
    Nieuw in deze begroting zijn de grafieken die de flexibiliteit van de begroting weergeven. De grafieken zijn per kerntaak op de kerntaakpagina te vinden onder de knop 'flexibiliteit'. Per kerntaak zijn er twee grafieken. De eerste grafiek laat de flexibiliteit van de middelen zien. Daarbij maken we onderscheid tussen “Beleid in uitvoering” (niet flexibel) en “Keuzemogelijkheid om middelen anders in te zetten” (flexibel). De keuzemogelijkheid om middelen anders in te zetten geeft inzicht in natuurlijke momenten waarbij een afweging van meer of minder mogelijk is. Daarbij geldt dat het bijstellen van budgetten invloed kan hebben op ambities, beleid of wettelijke verplichtingen. Deze middelen kunnen niet altijd in één keer volledig anders ingezet worden. De tweede grafiek laat zien wel deel van de lasten van deze Kerntaak een structureel dan wel een incidenteel karakter heeft.

    Interactieve startpagina
    De startpagina van de Begroting 2018 geeft toegang tot alle onderdelen van de website. Te denken valt aan de inleidende samenvatting van de begroting, het hoofdstuk financiën, de verplichte paragrafen en het Statenvoorstel. Via de 'kijklijnen' en de 'zoekhulpmiddelen' zijn alle onderdelen binnen de kerntaken direct te benaderen en te filteren. Via het Overijssel logo bovenaan de pagina en de home knop in de menubalk, kunt u op elk gewenst moment terugkeren naar de startpagina.

    Menubalk
    De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Begroting te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
    In de menubalk zijn verder de volgende acht knoppen opgenomen:

    1. Home: Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
    2. Kerntaken: Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
    3. Paragrafen: Met deze knop kunt u doorklikken naar een overzicht van de paragrafen of direct doorklikken naar één van de specifieke paragrafen.
    4. Financiën: Hier zijn de financiële onderdelen van de Begroting, zoals het budgettair perspectief en het overzicht incidenteel / structureel, opgenomen.
    5. Organisatie: Via deze knop komt u terecht bij de onderdelen die de provinciale organisatie vormen.
    6. Bijlagen: Onder deze knop staan alle bijlagen behorende bij deze begroting.
    7. Statenvoorstel: Het Statenvoorstel van de Begroting 2017 heeft als kenmerk PS/2016/824. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Begroting. De officiële besluitvorming over de Begroting 2017 vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
    8. Doelenboom: Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de kerntaken zijn opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.

    Alle bedragen op de website zijn x € 1.000, tenzij anders vermeld. Afrondingsverschillen kunnen voorkomen.

    Functionaliteitenbalk
    Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:

    • Uw eigen verslag samenstellen. U voegt met de plus-knop de huidige pagina toe aan uw verslag. Alle toegevoegde pagina's kunt u in één keer als pdf downloaden via 'mijn boekwerk'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • De betreffende pagina afdrukken naar pdf. Dit kan via de 'printknop'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld
    • Inloggen voor het gebruik van de aantekeningenfunctie. Hiervoor heeft u als Statenlid gegevens ontvangen. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
    • Bladeren en paginanummers bekijken. Helemaal rechts kunt u via de pijltjes onderdeel voor onderdeel door de Begroting bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’.

    Doelenboom
    De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.

    Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
    Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:

    • Ontwikkelingen binnen de kerntaak.
    • Overzicht van alle onderliggende beleidsdoelen, prestaties, kengetallen en indicatoren.
    • Financieel overzicht.
    • Grafieken flexibiliteit.
    • Voor kerntaak 1 tot en met 4 een film over de inhoud van de kerntaak.

    Beleidsdoelen
    Onder het ambitieniveau komen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:

    • Context van het beleidsdoel.
    • Overzicht van alle onderliggende prestaties en indicatoren.
    • Financieel overzicht.

    Prestaties
    Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie is de context beschreven waarbinnen realisatie van de prestatie plaatsvindt. Ook staan er de acties voor 2018 opgesomd. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, zijn de financiën op prestatieniveau toegelicht.

    Kengetallen en indicatoren
    Conform onze systematiek zijn kengetallen gekoppeld aan de maatschappelijke ambitie en indicatoren aan de beleidsdoelen.

    Doelenboomniveau

    Verantwoording

    Kenmerken

    Maatschappelijke ambitie

    Kengetallen

    - externe omstandigheden
    - niet of nauwelijks beïnvloedbaar door de  provincie
    - geen streefwaarden

    Beleidsdoelen

    Indicatoren

    - aannemelijk verband tussen onze inspanning       en de ontwikkeling van de indicator
    - streefwaarden

    Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Begroting 2018. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Maarten Prins (M.Prins@overijssel.nl / 038 499 8954) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095)
    Namens het college van Gedeputeerde Staten,

    Eddy van Hijum
    Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid

  • Home
  • Bijlagen
  • Bijlage Conversietabel Begroting 2018 vs Begroting 2017

Bijlage Conversietabel Begroting 2018 vs Begroting 2017

In deze bijlage worden de verschillen tussen de doelenbomen uit de Begroting 2017 en de Begroting 2018 inzichtelijk gemaakt. Op die manier kan een lezer volgen welke wijzigingen er dit jaar zijn doorgevoerd.

  • Kerntaak 1

    Doelenboom 2017
    Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

    Doelenboom 2018
    Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    11
    1.1Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen1.1Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen
    1.1.1Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving1.1.1Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving
    1.1.2Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijke kwaliteit1.1.2Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijke kwaliteit
    1.1.3Sturen op balans op de woningmarkt1.1.3Sturen op balans op de woningmarkt
    1.1.4Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa1.1.4Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa
    1.1.5Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening1.1.5Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening
    1.1.6Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte1.1.6Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte
    1.1.7Implementatie Omgevingswet1.1.7Implementatie Omgevingswet
    1.2Behouden leefkwaliteit van het platteland1.2Behouden leefkwaliteit van het platteland
    1.2.1Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied1.2.1Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied
    1.3Versterken van stedelijke netwerken1.3Versterken van stedelijke netwerken
    1.3.1Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken1.3.1Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken
    1.3.2Stadsbeweging1.3.2Stadsbeweging
    1.4Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast1.4Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast
    1.4.1Waterveiligheid1.4.1Waterveiligheid
    1.4.2Deltaprogramma1.4.2Deltaprogramma
    1.4.3IJssel-Vechtdelta1.4.3IJssel-Vechtdelta
    1.4.4Wateroverlast1.4.4Wateroverlast
    1.4.5Klimaat Actieve Stad1.4.5Klimaatadaptatie
    1.5Schoon en voldoende water1.5Schoon en voldoende water
    1.5.1Zoetwatervoorziening Oost Nederland1.5.1Zoetwatervoorziening Oost Nederland
    1.5.2Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater1.5.2Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater
    1.5.3Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater1.5.3Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater
    1.5.4Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water1.5.4Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water
    1.66Totaal personeelsgebonden kosten1.66Totaal personeelsgebonden kosten
    1.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten1.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    1.99Oude prestaties 20151.99Oude prestaties 2015
    1.99.99Oude prestaties 20151.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 2

    Doelenboom 2017
    Milieu en energie

    Doelenboom 2018
    Milieu en energie

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    22
    2.1Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 20232.1Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023
    2.1.1Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie2.1.1Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
    2.1.2Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel2.1.2Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel
    2.1.3Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)2.1.3Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
    2.2Borgen van basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid2.2Borgen van basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid
    2.2.1Kaderstelling uitvoering water-, milieuwetgeving2.2.1Kaderstelling uitvoering bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving
    2.2.2Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu en veiligheid2.2.2Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving
    2.2.3Beheer nazorgfonds stortplaatsen2.2.3Beheer nazorgfonds stortplaatsen
    2.2.4Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)2.2.4Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
    2.3Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem2.3Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem
    2.3.1Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 20202.3.1Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020
    2.3.2Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties2.3.2Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties
    2.3.3Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties2.3.3Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties
    2.3.4Sanering Olasfaterrein2.3.4Sanering Olasfaterrein
    2.4Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport2.4Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport
    2.4.2Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken2.4.2Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken
    2.4.3Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)2.4.3Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)
    2.5Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu2.5Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu
    2.5.1Adviseren over en stimuleren van duurzaamheidsinitiatieven2.5.1Uitvoeren Programma Duurzaamheid
    2.5.2Stimuleren van kennisoverdracht en netwerken voor duurzame ontwikkeling2.5.2Stimuleren duurzame ontwikkeling
    2.6Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid2.6Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid
    2.6.1Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beinvloeding (landelijk en Europees)2.6.1Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beinvloeding (landelijk en Europees)
    2.6.2Monitoring en evaluatie2.6.2Monitoring en evaluatie
    2.66Totaal personeelsgebonden kosten2.66Totaal personeelsgebonden kosten
    2.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten2.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    2.99Oude prestaties 20152.99Oude prestaties 2015
    2.99.99Oude prestaties 20152.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 3

    Doelenboom 2017
    Vitaal platteland

    Doelenboom 2018
    Vitaal platteland

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    33
    3.1Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer3.1Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer
    3.1.1Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap3.1.1Kaderstelling en uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap
    3.1.2Soortenbescherming in samenhang met ruimte voor economische ontwikkeling3.1.2Robuuste condities voor planten en dieren
    3.1.3Beheer natuurterreinen3.1.3Beheer natuurterreinen
    3.1.4Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied3.1.4Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied
    3.1.5Beheer landschap3.1.5Beheer landschap
    3.2Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten3.2Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten
    3.2.1Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura20003.2.1Actualisatie beheerplannen Natura2000
    3.2.2Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof3.2.2Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof
    3.2.3Afronding natuuropgave pMJP-projecten3.2.3Afronding natuuropgave pMJP-projecten
    3.2.4Milieu-innovatie in de landbouw3.2.4Milieu-innovatie in de landbouw
    3.3Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving3.3Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving
    3.3.1Versterken samenhang economie, natuur en samenleving
    3.3.2Nationale parken3.3.2Nationale parken
    3.3.3Programma Twickel3.3.3Programma Twickel
    3.3.4Verbetering van de verkaveling van de landbouw3.3.4Verbetering van de verkaveling van de landbouw
    3.3.5Versterken samenhang natuur en economie
    3.3.6Versterken samenhang natuur en samenleving
    3.3.7Stimuleren natuur inclusief denken en werken
    3.3.8Faunabeheer
    3.4Verduurzaming agrofood ketens3.4Verduurzaming agrofood ketens
    3.4.4Innovatie en duurzame productie in de Agro & Food keten3.4.4Innovatie en duurzame productie in de Agro & Food keten
    3.4.5Agro & Food beleid3.4.5Agro & Food beleid
    3.4.6Verbetering van de verkaveling van de landbouw
    3.4.7Milieu-innovatie in de landbouw
    3.5Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied3.5Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied
    3.5.2Uitwerking natuurvisie3.5.2Doorontwikkeling natuurbeleid
    3.5.3Evaluatie natuurpact
    3.5.4Europees natuurbeleid3.5.4Europees natuurbeleid
    3.5.5Beleidsonderzoek
    3.5.6Monitoren en evaluatie3.5.6Monitoren en evaluatie
    3.5.7Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk 'Samen werkt beter'3.5.7Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk 'Samen werkt beter'
    3.66Totaal personeelsgebonden kosten3.66Totaal personeelsgebonden kosten
    3.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten3.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    3.99Oude prestaties 20153.99Oude prestaties 2015
    3.99.99Oude prestaties 20153.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 4

    Doelenboom 2017
    Mobiliteit

    Doelenboom 2018
    Mobiliteit

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    44
    4.1Integrale mobiliteitsaanpak Overijssel4.1Integrale mobiliteitsaanpak Overijssel
    4.1.1Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave4.1.1Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave
    4.1.3Integraal Mobiliteitsbeleid4.1.3Integraal Mobiliteitsbeleid
    4.1.4Intensivering samenwerking regionale mobiliteit4.1.4Intensivering samenwerking regionale mobiliteit
    4.1.5Subsidieregeling Mobiliteit4.1.5Subsidieregeling Mobiliteit
    4.2Koers Openbaar Vervoer - Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoerssysteem door een passende mobiliteitsmix4.2Koers Openbaar Vervoer - Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoerssysteem door een passende mobiliteitsmix
    4.2.1Herijking openbaar vervoer4.2.1Herijking openbaar vervoer
    4.2.3Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi4.2.3Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi
    4.2.4Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer4.2.4Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
    4.2.5Spoor Vechtdallijnen4.2.5Spoor Vechtdallijnen
    4.2.6Spoor Zwolle - Enschede4.2.6Spoor Zwolle - Enschede
    4.2.7Spoor Zwolle - Kampen4.2.7Spoor Zwolle - Kampen
    4.3Koers Fiets - Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets4.3Koers Fiets - Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets
    4.3.1Stimuleren fietsgebruik4.3.1Stimuleren fietsgebruik
    4.4Koers Goederen - Stimuleren van duurzaam goederenvervoer4.4Koers Goederen - Stimuleren van duurzaam goederenvervoer
    4.4.1Strategische Logistieke Alliantie in Overijssel4.4.1Strategische Logistieke Alliantie in Overijssel
    4.4.2Goederenvervoer over Water4.4.2Goederenvervoer over Water
    4.4.4Monitoren goederenvervoer over spoor4.4.4Monitoren goederenvervoer over spoor
    4.5Beleidsimpuls Verkeersveiligheid - Een vernieuwde integrale aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen4.5Beleidsimpuls Verkeersveiligheid - Een vernieuwde integrale aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen
    4.5.2Educatie en voorlichting verkeersveiligheid4.5.2Educatie en voorlichting verkeersveiligheid
    4.5.3Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid4.5.3Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
    4.6Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra4.6Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra
    4.6.1A14.6.1A1
    4.6.2N184.6.2N18
    4.6.3N344.6.3N34
    4.6.4N354.6.4N35
    4.6.5N504.6.5N50
    4.6.6N3074.6.6N307
    4.6.7N340 - N48 - N3774.6.7Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48)
    4.6.8N348 2e fase (Raalte - Ommen)4.6.8N348 2e fase (Raalte - Ommen)
    4.6.9Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten4.6.9Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten
    4.6.11Verbeteren doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement4.6.11Verbeteren doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement
    4.7Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur4.7Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur
    4.7.1Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur4.7.1Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
    4.7.2Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur4.7.2Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur
    4.8Beleidsimpuls Beter Benutten - Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten4.8Beleidsimpuls Beter Benutten - Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten
    4.8.1Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering4.8.1Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering
    4.8.2Slimme Mobiliteit4.8.2Slimme Mobiliteit
    4.66Totaal personeelsgebonden kosten4.66Totaal personeelsgebonden kosten
    4.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten4.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    4.99Oude prestaties 20154.99Oude prestaties 2015
    4.99.99Oude prestaties 20154.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 5

    Doelenboom 2017
    Regionale economie

    Doelenboom 2018
    Regionale economie

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    55
    5.1Ondernemers vestigen in Overijssel5.1Ondernemers vestigen in Overijssel
    5.1.1Werklocaties: basis op orde5.1.1Werklocaties: basis op orde
    5.1.2Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties5.1.2Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties
    5.1.3Beheer bestaande participaties werklocaties5.1.3Beheer bestaande participaties werklocaties
    5.1.4Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied5.1.4Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied
    5.2Iedereen in Overijssel doet mee5.2Iedereen in Overijssel doet mee
    5.2.1Kiezen, leren en werken in de techniek5.2.1Kiezen, leren en werken in de techniek
    5.2.2(Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit5.2.2(Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit
    5.2.3Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt5.2.3Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
    5.3Overijssel investeert in innovatie5.3Overijssel investeert in innovatie
    5.3.1Innovatie basisinfrastructuur5.3.1Innovatie basisinfrastructuur
    5.3.2Van idee naar marktintroductie5.3.2Van idee naar marktintroductie
    5.3.3Regionale concurrentiekracht5.3.3Regionale concurrentiekracht
    5.3.4Risicofinanciering5.3.4Risicofinanciering
    5.4Overijssel onderneemt (internationaal)5.4Overijssel onderneemt (internationaal)
    5.4.1Versterken ondernemerschap in Overijssel5.4.1Versterken ondernemerschap in Overijssel
    5.4.2Bevorderen van export5.4.2Internationaliseren
    5.4.3Acquisitie5.4.3Acquisitie
    5.5Overijssel gastvrij5.5Overijssel gastvrij
    5.5.1Gastvrij Overijssel 2016 - 20195.5.1Gastvrij Overijssel 2016 - 2019
    5.5.2Festivals en evenementen5.5.2Festivals en evenementen
    5.66Totaal personeelsgebonden kosten5.66Totaal personeelsgebonden kosten
    5.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten5.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    5.99Oude prestaties 20155.99Oude prestaties 2015
    5.99.99Oude prestaties 20155.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 6

    Doelenboom 2017
    Culturele infrastructuur en monumentenzorg

    Doelenboom 2018
    Culturele infrastructuur en monumentenzorg

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    66
    6.1Behouden, duurzaam ontwikkelen en beleefbaar maken van cultureel erfgoed inclusief beeldbepalende gebouwen en objecten (niet zijnde monumenten)6.1Behouden, duurzaam ontwikkelen en beleefbaar maken van cultureel erfgoed inclusief beeldbepalende gebouwen en objecten (niet zijnde monumenten)
    6.1.1Archeologische vondsten: bewaren, delen en vertellen6.1.1Archeologische vondsten: bewaren, delen en vertellen
    6.1.2Samen werken aan toekomstbestendig erfgoed6.1.2Samen werken aan toekomstbestendig erfgoed
    6.1.3Het verhaal van Overijssel vertellen6.1.3Het verhaal van Overijssel vertellen
    6.2In stand houden en versterken van een duurzame culturele infrastructuur en van toekomstbestendig cultureel aanbod van hoge kwaliteit6.2In stand houden en versterken van een duurzame culturele infrastructuur en van toekomstbestendig cultureel aanbod van hoge kwaliteit
    6.2.1Een basis voor cultureel aanbod6.2.1Een basis voor cultureel aanbod
    6.2.2Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen6.2.2Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
    6.3Vergroten van de toegankelijkheid van cultuureducatie, ontwikkelen van een toekomstbestendig aanbod voor cultuurparticipatie en investeren in talentontwikkeling6.3Vergroten van de toegankelijkheid van cultuureducatie, ontwikkelen van een toekomstbestendig aanbod voor cultuurparticipatie en investeren in talentontwikkeling
    6.3.1Cultuur is jong geleerd6.3.1Cultuur is jong geleerd
    6.3.2Meedoen is de kunst6.3.2Meedoen is de kunst
    6.3.3Talent heeft de toekomst6.3.3Talent heeft de toekomst
    6.4Toekomstbestendig maken van het Overijssels bibliotheeknetwerk met sterke, in de samenleving verankerde, bibliotheken6.4Toekomstbestendig maken van het Overijssels bibliotheeknetwerk met sterke, in de samenleving verankerde, bibliotheken
    6.4.1Bibliotheek: een leven lang lezen en leren6.4.1Bibliotheek: een leven lang lezen en leren
    6.66Totaal personeelsgebonden kosten6.66Totaal personeelsgebonden kosten
    6.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten6.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    6.99Oude prestaties 20156.99Oude prestaties 2015
    6.99.99Oude prestaties 20156.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 7

    Doelenboom 2017
    Kwaliteit openbaar bestuur

    Doelenboom 2018
    Kwaliteit openbaar bestuur

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    77
    7.1Een goed openbaar bestuur in Overijssel7.1Een goed openbaar bestuur in Overijssel
    7.1.1Bestuurlijke inrichting7.1.1Bestuurlijke inrichting
    7.1.2Interbestuurlijk toezicht7.1.2Interbestuurlijk toezicht
    7.1.3Financieel toezicht7.1.3Financieel toezicht
    7.1.4Archieftoezicht7.1.4Archieftoezicht
    7.1.5Samenwerking met overheden in de Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD)
    7.1.6(Rijks)taken Commissaris van de Koning7.1.6(Rijks)taken Commissaris van de Koning
    7.2Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving7.2Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving
    7.2.1Toepassen van de participatiecode7.2.1Participatie van inwoners en partners
    7.2.2Experimenten bestuursstijl7.2.2Experimenten bestuursstijl
    7.2.3Kennisontwikkeling en -deling7.2.3Kennisontwikkeling en -deling
    7.2.4Trendbureau Overijssel7.2.4Trendbureau Overijssel
    7.3Versterking kwaliteit eigen bestuur7.3Versterking kwaliteit eigen bestuur
    7.3.1Samenwerking7.3.1Samenwerking
    7.3.2Relatiebeheer en lobby7.3.2Relatiebeheer en lobby
    7.3.3Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling7.3.3Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling
    7.3.4Uitvoering passend communicatiebeleid7.3.4Uitvoering passend communicatiebeleid
    7.3.5Bestuursadvisering7.3.5Bestuursadvisering
    7.3.6Bezwaar en beroep7.3.6Bezwaar en beroep
    7.3.7PS / GS / Griffie7.3.7PS / GS / Griffie
    7.66Totaal personeelsgebonden kosten7.66Totaal personeelsgebonden kosten
    7.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten7.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    7.99Oude prestaties 20157.99Oude prestaties 2015
    7.99.99Oude prestaties 20157.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 8

    Doelenboom 2017
    Gebiedsontwikkelingen

    Doelenboom 2018
    Gebiedsontwikkelingen

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    88
    8.1Gebiedsontwikkelingen8.1Gebiedsontwikkelingen
    8.1.1Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, fase 18.1.1Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, fase 1
    8.1.2Ontwikkelopgave Natura 20008.1.2Ontwikkelopgave Natura 2000
    8.1.3Noordoost-Twente8.1.3Noordoost-Twente
    8.1.4Ruimte voor de Vecht8.1.4Ruimte voor de Vecht
    8.1.5TecBase Twente8.1.5TecBase Twente
    8.1.6IJsseldelta, fase 28.1.6IJsseldelta, fase 2
    8.2Grondbeleid8.2Grondbeleid
    8.2.1Grondzaken8.2.1Grondzaken
    8.66Totaal personeelsgebonden kosten8.66Totaal personeelsgebonden kosten
    8.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten8.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    8.99Oude prestaties 20158.99Oude prestaties 2015
    8.99.99Oude prestaties 20158.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 9

    Doelenboom 2017
    Sociale kwaliteit

    Doelenboom 2018
    Sociale kwaliteit

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    99
    9.1Samen maken we Overijssel9.1Samen maken we Overijssel
    9.1.3Overijssels noaberschap9.1.3Overijssels noaberschap
    9.1.4Zelfstandig leven9.1.4Zelfstandig leven
    9.1.5Gezond bewegen9.1.5Gezond bewegen
    9.1.6Delen en leren9.1.6Delen en leren
    9.66Totaal personeelsgebonden kosten9.66Totaal personeelsgebonden kosten
    9.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten9.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    9.99Oude prestaties 20159.99Oude prestaties 2015
    9.99.09Oude prestaties 20159.99.09Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 10

    Doelenboom 2017
    Bedrijfsvoering

    Doelenboom 2018
    Bedrijfsvoering

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    1010
    10.1Sturing, beheersing en verantwoording10.1Sturing, beheersing en verantwoording
    10.1.1Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties10.1.1Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties
    10.1.2Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie10.1.2Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie
    10.1.3Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties10.1.3Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties
    10.1.4Uitvoeren concerncontrol10.1.4Uitvoeren concerncontrol
    10.2De digitale provincie10.2De digitale provincie
    10.2.1Digitaal zaken doen10.2.1Digitaal zaken doen
    10.2.2Digitale samenwerking10.2.2Digitale samenwerking
    10.2.3Duurzaam toegankelijke informatie10.2.3Duurzaam toegankelijke informatie
    10.3Juridische kwaliteit10.3Juridische kwaliteit
    10.3.1Vergroten realiserend vermogen10.3.1Vergroten realiserend vermogen
    10.3.2Verminderen juridische risicoÆs10.3.2Verminderen juridische risico’s
    10.3.3Versterken legitimatie van provinciaal bestuur10.3.3Versterken legitimatie van provinciaal bestuur
    10.4Flexibele organisatie10.4Flexibele organisatie
    10.4.1Inzetbaarheid van medewerkers10.4.1Inzetbaarheid van medewerkers
    10.4.2Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen10.4.2Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen
    10.5Overhead10.5Overhead
    10.5.1Directie10.5.1Directie
    10.5.2Financiën10.5.2Financiën
    10.5.3P & O10.5.3P & O
    10.5.4Juridische zaken10.5.4Juridische zaken
    10.5.5ICT10.5.5ICT
    10.5.6Facilitaire zaken10.5.6Facilitaire zaken
    10.5.7GS / PS / Griffie10.5.7GS / PS / Griffie
    10.5.8Personeel (niet toe te rekenen gedeelte)10.5.8Personeel (niet toe te rekenen gedeelte)
    10.5.9Bestuurs- en concernondersteuning10.5.9Bestuurs- en concernondersteuning
    10.66Totaal personeelsgebonden kosten10.66Totaal personeelsgebonden kosten
    10.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten10.66.66Toegerekende personeelsgebonden kosten
    10.99Oude prestaties 201510.99Oude prestaties 2015
    10.99.99Oude prestaties 201510.99.99Oude prestaties 2015

  • Kerntaak 20

    Doelenboom 2017
    Financiering en dekkingsmiddelen

    Doelenboom 2018
    Financiering en dekkingsmiddelen

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    2020
    20.0Overige algemene dekkingsmiddelen20.0Overige algemene dekkingsmiddelen
    Saldo financieringsfunctieSaldo financieringsfunctie
    Algemene uitkeringenAlgemene uitkeringen
    Lokale heffingenLokale heffingen
    DividendDividend
    ResultaatResultaat
    Nog te bepalen financieringsmiddelNog te bepalen financieringsmiddel
    Overige algemene dekkingsmiddelenOverige algemene dekkingsmiddelen
    20.8Reserve dekking kapitaallasten activa20.8Reserve dekking kapitaallasten activa
    Reserve dekking kapitaallasten activaReserve dekking kapitaallasten activa
    Opgave 4 - Reserve dekking kapitaallasten activaOpgave 4 - Reserve dekking kapitaallasten activa
    20.81Reserve Regionale bereikbaarheid20.81Reserve Regionale bereikbaarheid
    Reserve Regionale bereikbaarheidReserve Regionale bereikbaarheid
    Opgave 4 - Reserve Regionale bereikbaarheidOpgave 4 - Reserve Regionale bereikbaarheid
    20.82Reserve Startersleningen20.82Reserve Startersleningen
    Reserve StartersleningenReserve Startersleningen
    Opgave 1 - Reserve StartersleningenOpgave 1 - Reserve Startersleningen
    20.83Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel20.83Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    opgave 4 - Reserve Verkeer en Vervoer West Overijsselopgave 4 - Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.1- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.1- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.5- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.5- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.7- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.7- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.9- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.9- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.10- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.10- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.1.11- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.1.11- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.2.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.2.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.2.4- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.2.4- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.2.5- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.2.5- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.2.6- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.2.6- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.2.7- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.2.7- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.5.2- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.5.2- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.5.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.5.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.5.4- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.5.4- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.5.5- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.5.5- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.6.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.6.3- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.8.1- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.8.1- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    4.6.66- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel4.6.66- Reserve Verkeer en Vervoer West Overijssel
    20.84Reserve Verkeer en Vervoer Twente20.84Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    Opgave 4 - Reserve Verkeer en Vervoer TwenteOpgave 4 - Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.1.1- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.1.1- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.1.4- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.1.4- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.1.5- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.1.5- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.1.9- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.1.9- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.1.10- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.1.10- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.2.3- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.2.3- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.2.5- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.2.5- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.3.1- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.3.1- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.3.2- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.3.2- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.4.2- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.4.2- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.5.2- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.5.2- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.5.3- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.5.3- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.5.4- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.5.4- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.5.5- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.5.5- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.6.9- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.6.9- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.8.1- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.8.1- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    4.6.66- Reserve Verkeer en Vervoer Twente4.6.66- Reserve Verkeer en Vervoer Twente
    20.85Reserve Europese programma's20.85Reserve Europese programma's
    Reserve Europese programma'sReserve Europese programma's
    Opgave 5 - Reserve Europese programma'sOpgave 5 - Reserve Europese programma's
    5.3.3- Reserve Europese programma's5.3.3- Reserve Europese programma's
    20.86Reserve Reconstructie20.86Reserve Reconstructie
    Reserve ReconstructieReserve Reconstructie
    Opgave 3 - Reserve ReconstructieOpgave 3 - Reserve Reconstructie
    3.2.3- Reserve reconstructie3.2.3- Reserve reconstructie
    20.87Reserve Provinciale infrastructuur20.87Reserve Provinciale infrastructuur
    4.1.3- Reserve Provinciale infrastructuur4.1.3- Reserve Provinciale infrastructuur
    4.1.9- Reserve Provinciale infrastructuur4.1.9- Reserve Provinciale infrastructuur
    4.6.3- Reserve Provinciale infrastructuur4.6.3- Reserve Provinciale infrastructuur
    4.6.7- Reserve Provinciale infrastructuur4.6.7- Reserve Provinciale infrastructuur
    4.6.9- Reserve Provinciale infrastructuur4.6.9- Reserve Provinciale infrastructuur
    20.89Reserve Waterwegen20.89Reserve Waterwegen
    Reserve WaterwegenReserve Waterwegen
    Opgave 4 - Reserve WaterwegenOpgave 4 - Reserve Waterwegen
    4.4.2- Reserve Waterwegen4.4.2- Reserve Waterwegen
    4.6.1- Reserve Waterwegen4.6.1- Reserve Waterwegen
    4.7.1- Reserve Waterwegen4.7.1- Reserve Waterwegen
    20.91Reserve afrekening pMJP / ILG20.91Reserve afrekening pMJP / ILG
    Reserve afrekening pMJP / ILGReserve afrekening pMJP / ILG
    Opgave 3 - Reserve afrekening pMJP / ILGOpgave 3 - Reserve afrekening pMJP / ILG
    3.1.4- Reserve afrekening pMJP / ILG3.1.4- Reserve afrekening pMJP / ILG
    3.2.3- De Doorbraak vanaf 2014 tlv ILG3.2.3- De Doorbraak vanaf 2014 tlv ILG
    3.1.5- Reserve afrekening pMJP / ILG
    3.3.5- Reserve afrekening pMJP / ILG
    20.92Reserve energiebesparing20.92Reserve energiebesparing
    Reserve energiebesparingReserve energiebesparing
    Opgave 2 - Reserve energiebesparingOpgave 2 - Reserve energiebesparing
    2.1.1- Reserve energiebesparing2.1.1- Reserve energiebesparing
    20.93Reserve herstructurering bedrijventerreinen20.93Reserve herstructurering bedrijventerreinen
    Reserve herstructurering bedrijventerreinenReserve herstructurering bedrijventerreinen
    Opgave 5 - Reserve herstructurering bedrijventerreinenOpgave 5 - Reserve herstructurering bedrijventerreinen
    20.94Reserve Bodemsanering20.94Reserve Bodemsanering
    Reserve BodemsaneringReserve Bodemsanering
    Opgave 2 - Reserve BodemsaneringOpgave 2 - Reserve Bodemsanering
    1.1.6- Reserve Bodemsanering overig1.1.6- Reserve Bodemsanering overig
    2.3.2- Reserve Bodemsanering overig2.3.2- Reserve Bodemsanering overig
    2.3.3- Reserve Bodemsanering Olasfa2.3.3- Reserve Bodemsanering Olasfa
    2.3.4- Reserve Bodemsanering overig2.3.4- Reserve Bodemsanering overig
    20.95Reserve ISV-320.95Reserve ISV-3
    Reserve ISV-3Reserve ISV-3
    Opgave 1 - Reserve ISV-3Opgave 1 - Reserve ISV-3
    1.1.3- Reserve ISV-31.1.3- Reserve ISV-3
    20.96Reserve energiefonds Overijssel20.96Reserve energiefonds Overijssel
    Reserve energiefonds OverijsselReserve energiefonds Overijssel
    Opgave 2 - Reserve energiefonds OverijsselOpgave 2 - Reserve energiefonds Overijssel
    20.97Uitvoeringsreserve EHS20.97Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    Uitvoeringsreserve EHSUitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    Opgave 3 - Uitvoeringsreserve EHSOpgave 3 - Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    3.1.1- Uitvoeringsreserve EHS3.1.1- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    3.1.2- Uitvoeringsreserve EHS3.1.2- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    3.1.3- Uitvoeringsreserve EHS3.1.3- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    3.1.4- Uitvoeringsreserve EHS3.1.4- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    3.2.2- Uitvoeringsreserve EHS3.2.2- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    3.2.3- Uitvoeringsreserve EHS3.2.3- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    Opgave 8 - Uitvoeringsreserve EHSOpgave 8 - Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    8.1.2- Uitvoeringsreserve EHS8.1.2- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    8.1.5- Uitvoeringsreserve EHS8.1.5- Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk
    20.98Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel20.98Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselReserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 1 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 1 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.4.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.4.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    1.5.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel1.5.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 2 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 2 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.4.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.4.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.4.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.4.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.5.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.5.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    2.5.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel2.5.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 3 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 3 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel3.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel3.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel3.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel3.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.3.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel3.3.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.4.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel3.4.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 4 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 4 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.1.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.1.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.1.7- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.1.7- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.1.8- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.1.8- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.2.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.2.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.2.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.2.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.2.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.2.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.2.7- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.2.7- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.4.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.4.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.7- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.7- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.8- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.8- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.6.9- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.6.9- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.7.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.7.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.7.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.7.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    4.8.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel4.8.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 5 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 5 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.1.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.1.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.2.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.2.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.3.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.3.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.4.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.4.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.4.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.4.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.5.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.5.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    5.5.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel5.5.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 6 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 6 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.2.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.2.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.3.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    6.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel6.4.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 7 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 7 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.1.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.1.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.2.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.2.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.2.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.2.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.3.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.3.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    7.3.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel7.3.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 8 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 8 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    8.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel8.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    8.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel8.1.2- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    8.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel8.1.3- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    8.1.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel8.1.4- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    8.1.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel8.1.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    8.1.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel8.1.6- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 9 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 9 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    Opgave 10 - Reserve uitvoering Kwaliteit van OverijsselOpgave 10 - Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.1.1- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    3.3.5- Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
    20.99Reserve risicobeheersing RBT20.99Reserve risicobeheersing RBT
    Reserve risicobeheersing RBTReserve risicobeheersing RBT
    Opgave 5 - Reserve risicobeheersing RBTOpgave 5 - Reserve risicobeheersing RBT

  • Kerntaak 21

    Doelenboom 2017
    Financiering en dekkingsmiddelen

    Doelenboom 2018
    Financiering en dekkingsmiddelen

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    2121
    21.0Te betalen vennootschapsbelasting (VpB)21.0Te betalen vennootschapsbelasting (VpB)
    Te betalen vennootschapsbelasting (VpB)Te betalen vennootschapsbelasting (VpB)

  • Kerntaak 22

    Doelenboom 2017
    Financiering en dekkingsmiddelen

    Doelenboom 2018
    Financiering en dekkingsmiddelen

    Wijzigingen in de doelenboom

    Doelenboom 2017Doelenboom 2018
    2222
    22.0Onvoorzien22.0Onvoorzien
    OnvoorzienOnvoorzien

Zoeken