Nederland is een open samenleving. Openbaarheid van overheidsinformatie en transparantie van besluitvormingsprocessen zijn essentieel. Digitalisering biedt daarin mogelijkheden en is de norm voor dienstverlening aan inwoners. Het maatschappelijke belang van en de behoefte aan control zijn groot. Inzicht in de effectiviteit en doelmatigheid van ons handelen maar ook de getrouwheid van financië ...
10. Bedrijfsvoering
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Nederland is een open samenleving. Openbaarheid van overheidsinformatie en transparantie van besluitvormingsprocessen zijn essentieel. Digitalisering biedt daarin mogelijkheden en is de norm voor dienstverlening aan inwoners.
Het maatschappelijke belang van en de behoefte aan control zijn groot. Inzicht in de effectiviteit en doelmatigheid van ons handelen maar ook de getrouwheid van financiële systemen en beheersen van juridische risico’s zijn een noodzakelijk voorwaarde voor goed openbaar bestuur. De omgeving is complex en veranderlijk. Bij het realiseren van doelen moeten we samenwerken met andere organisaties. Dat vergt flexibele structuren, systemen en processen rond informatievoorziening, financiën, regelgeving en personeel.
In de nieuwe CAO zijn zaken opgenomen die de begroting van 2018 raken. Deze worden hieronder toegelicht.
Persoonlijk ontwikkelbudget (POB)
Vanaf 1 januari 2018 krijgt iedere medewerker (voltijder en deeltijder) de beschikking over een PBO van € 5.000,- per 5 jaar. Organisatiebrede en wettelijk verplichte scholing komen niet ten laste van het POB. De POB en de overige scholingsafspraken komen in plaats van de cao- afspraak om 2% van de loonkosten te besteden aan opleiding en ontwikkeling. Het huidige opleidingsbudget bedraagt ca 1,2 miljoen, het budget dat benodigd is voor het POB behelst naar verwachting 75% hiervan. In onze begroting hebben wij het totale opleidingsbudget op hetzelfde niveau gehouden. Op dit moment is het niet goed in te schatten in hoeverre de POB budgetten in 2018 en later benut zullen worden. Wij gaan deze uitgaven monitoren. De concernbudgetten die nodig zijn voor concern brede opleidingen en de verplichte opleidingen houden wij op hetzelfde niveau als voorgaande jaren. Op dit moment gaan wij er vanuit dat de POB uitgaven gedekt kunnen worden uit het beschikbare opleidingsbudget mits er maximaal 200 aanvragen gedaan worden in 2018. Mocht het zo zijn dat in 2018 of op een later moment de POB uitgaven een heel ander patroon laten zien dan wij nu verwachten, dan zullen wij u indien nodig aanvullende voorstellen doen voor extra POB budget of eventueel doorschuiven van onbenut budget.
Verhoging Individueel KeuzeBudget (IKB) met 0,75%, gefinancierd door het afschaffen van het budget voor flexibel belonen (0,75 van de loonsom)
Om de medewerker te kunnen blijven stimuleren en motiveren, willen wij blijven flexibel belonen. Omdat de 0,75% verhoging van het IKB niet pensioengevend is, blijft er een klein deel van dit budget over voor flexibel belonen. De mogelijkheid om flexibel te belonen als gevolg van een D of E beoordeling verdwijnt omdat de huidige regeling van jaargesprekken, waaronder de vijfpuntsschaal, wordt afgeschaft. Wij gaan monitoren of er voldoende budget is om te kunnen blijven flexibel belonen in de vorm van boter bij de vis. Een mogelijk financieel effect kan zijn dat we in de komende jaren budget moeten bijramen voor flexibel belonen.
Effect van de verhoging van het IKB en het vervallen van de vervaltermijn voor IKB- verlof en eerder opgebouwd bovenwettelijk verlof
In de cao is opgenomen dat het IKB verhoogd wordt met 0.75%. Daarnaast is besloten om de vervaldatum van het bovenwettelijke verlof te schrappen. Deze afspraken zullen leiden tot hogere verlof saldo’s op termijn. Op peildatum 1-1-2017 bedroeg het totaal aantal uren bovenwettelijk verlof van alle medewerkers dat niet mag worden verkocht 17.531 uren. Door de mogelijkheid van het kopen van verlof tot maximaal 50 weken, verwachten wij dat het aantal gereserveerde uren verlof zal stijgen. Wij verwachten dat in de toekomst een deel van de medewerkers het verlof in een aaneengesloten periode zal opnemen. In een deel hiervan, zal de afwezigheid van de medewerker moeten worden opgevangen door inhuur/nieuw personeel. Om de kosten van de inhuur/vervanging op te kunnen vangen, is mogelijk een voorziening nodig. Op dit moment is het echter niet toegestaan volgens de regelgeving (Besluit Begroten en Verantwoorden) om hiervoor een voorziening in de begroting op te nemen. Interprovinciaal wordt in augustus bekeken of deze mogelijkheid er toch is. Een mogelijk financieel effect is dat we, zodra dit is toegestaan, een voorziening willen opnemen in de begroting voor het kunnen opvangen van langdurige afwezigheid van medewerkers als gevolg van deze cao- afspraak. Het financiële effect kan grotendeels budgettair neutraal worden opgevangen wanneer we het financiële voordeel voor de provincie van de gekochte verlof uren van het personeel inzetten als dekking voor de opbouw van de voorziening. Wij gaan het verloop van de saldi verlofuren nauwkeurig monitoren om van daaruit te bezien of de instelling van een voorziening noodzakelijk is.